قطره گیر برج خنک کننده

قطره گیر برج خنک کننده چیست و چگونه کار می کند ؟

“چکیده مقاله”

قطره گیر برج خنک کننده
فهرست

 

قطره گیر برج خنک کننده یا Drift Eliminator یک جزء کلیدی در ساختار برج خنک کننده است که در بالای برج  نصب می شود. وظیفه اصلی قطره گیر جلوگیری از خروج قطرات آب حامل مواد شیمیایی و معدنی است که می‌توانند با جریان هوای خروجی از برج به محیط بیرون پرتاب شوند، به این پدیده دریفت می‌گویند.

این امر می‌تواند آلودگی زیست‌محیطی را به همراه داشته باشد. قطره‌گیرها با تغییر مسیر جریان هوای خروجی و جداسازی قطرات آب از آن، این مشکل را برطرف می‌کنند. با کمک قطره‌گیرها، کارآمدی برج خنک‌کننده افزایش یافته و همچنین اثرات مضر زیست‌محیطی ناشی از دریفت به حداقل می‌رسد.

نکته: جهت حذف قطرات آب که از طریق فن به خارج از دستگاه پرتاب می شوند از قطره گیر استفاده می شود.

عملکرد قطره گیر برج خنک کننده چگونه است؟

قطره گیر برج خنک کننده عمدتاً با تغییر ناگهانی جریان هوا کار می کند. این قطعه باعث می شود که قطرات آب خارج شده از برج خنک کننده به دام افتاده و دوباره به برج برگردد. فن برج خنک کننده با ایجاد فشار معین، جریان هوا را به سمت بالا هدایت می کند و این قطرات آب را به خروجی بالای برج می رساند.

هنگامی که این قطرات آب به صفحات قطره ای یا تیغه ها برخورد می کنند، انرژی جنبشی خود را از دست می دهند. قطره گیر برج خنک کن یک تله برای این قطرات آب ایجاد می کند و از فرار آنها به داخل فن برج جلوگیری می کند.

این کار منجر به صرفه جویی در مصرف آب، جلوگیری از هدر رفت آب و حفاظت از قطعات و اجزای برج خنک کننده می شود. برج های خنک کننده صنعتی که از قطره گیر کولینگ تاور مناسب استفاده نمی کنند مصرف آب بالا و هزینه های اضافی را در پی خواهند داشت.

کاربرد قطره گیر

کاربرد قطره گیر

 

قطره‌گیرها کاربردهای مهمی در برج خنک کننده و سیستم های شستشوی هوا دارند. کاربردهای اصلی قطره گیرها عبارتند از:

  • یکی از کاربردهای اصلی قطره‌گیرها جلوگیری از خروج قطرات آب از برج خنک کننده است. این عمل باعث کاهش مصرف آب و جلوگیری از هدر رفتن آب می شود.
  • چکه گیرها به حفظ رطوبت و بخار آب در داخل برج و بازگرداندن آن به سیستم کمک می کنند.
  • با جلوگیری از خروج قطرات آب به سمت فن ها و تجهیزات داخلی برج، از آسیب دیدن تجهیزات جلوگیری کرده و هزینه های نگهداری را کاهش می دهند.
  • قطره گیر با جلوگیری از پرواز قطرات آب از برج به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک کرده و در حفظ محیط زیست نقش دارند.
  • با افزایش کارایی و کارایی سیستم خنک کننده به بهبود عملکرد و افزایش قدرت خنک کنندگی کمک می کنند.

 

در مجموع قطره گیر کولینگ تاور نقش مهمی در بهبود راندمان و کاهش مصرف آب در برج های خنک کننده دارند و به حفظ محیط زیست و صرفه جویی در منابع آب کمک می کنند.

مزایای قطره گیر در کولینگ تاور چیست؟


مزایای چکه گیر در کولینگ تاور عبارتند از:

  • مقاومت حرارتی تا دمای 80 درجه سانتی گراد بدون تغییر شکل
  • مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید بدون شکنندگی و پودر شدن
  • اتصال به روش جوش
  • نصب سریع و مقرون به صرفه

نصب چکه گیر در برج خنک کننده

نصب چکه گیر در برج خنک کننده

 

چکه گیر یا قطره‌ گیر در انواع مختلف برج‌های خنک‌کننده و کولینگ تاورها مورد استفاده قرار می‌گیرند. عموماً این قطعات در بالای نازل و قبل از فن‌ها نصب می‌شوند و می‌توانند در اشکال توری یا تیغه‌ای طراحی شده باشند. در برج‌های خنک‌کننده مخروطی، قطره‌گیر به بالای لوله‌های خروجی وصل می‌شود.

وقتی قطرات آب با قطره‌گیر برخورد می‌کنند، به سمت پایین برج خنک‌کننده هدایت می‌شوند. این اقدام منجر به جلوگیری از پرتاب قطرات آب به سمت فن‌ها و افزایش بازدهی و کارایی سیستم می‌شود.

جنس قطره گیر برج خنک کننده

معمولاً قطره‌ گیرها در برج‌های خنک‌کنده از متریال‌های پلیمری تولید می‌شوند، زیرا این تجهیزات در تماس مداوم با جریان هوای مرطوب و قطرات آب قرار دارند. جنس اصلی قطره‌گیرها عمدتاً از PVC (پلی‌ ونیل‌ کلراید) تولید می‌شود.

همچنین، در برخی موارد از PP (پلی‌پروپیلن) نیز برای تولید قطره‌گیرها استفاده می‌شود.از جنس‌های دیگری که برای ساخت المیناتور یا چکه‌گیر مخروطی استفاده می‌شود، می‌توان به PP و FRP (فایبرگلاس تقویت شده با پلاستیک) اشاره کرد. هر سه متریال PVC، PP و FRP مقاومت مناسبی در برابر رسوبات، خوردگی و پوسیدگی در معرض آب دارند.

به عبارت دیگر، دلیل اصلی انتخاب این سه ماده برای ساخت قطره‌گیرها، مقاومت و پایداری آنها در معرض آب است. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند قطره‌گیرها به مدت طولانی عملکرد خوبی داشته و به تدریج آب را به داخل سیستم بازگردانده و هدرنروت دهند.

عوامل موثر بر عملکرد قطره گیر برج خنک کننده

عوامل موثر بر عملکرد قطره گیر برج خنک کننده

 

عوامل مهم در بهبود راندمان قطره‌ گیر شامل:

  • سرعت هوا در زمان برخورد با قطرات آب بسیار مهم است.
  • انتخاب میان قطره‌گیرهای تیغه‌ای و لانه‌زنبوری تأثیرگذار است.
  • مکان و فاصله قطره‌گیرها در برج نیز بسیار اهمیت دارد.
  • ارتفاع نصب قطره‌گیرها نیز به بهبود راندمان کمک می‌کند.
  • تنظیم فاصله بین تیغه‌ها یا گام‌های سلول‌های قطره‌گیر نیز تأثیرگذار است.

 

با نصب قطره‌گیر در کولینگ‌تاور می‌توان میزان هدررفت آب را به حداقل رساند و از بهره‌وری بیشتری برخوردار شد. نوع و نحوه نصب قطره‌گیر نیز تأثیر زیادی در بهبود راندمان دارد.

انواع قطره گیر برج خنک کننده

قطره‌گیرها در برج‌های خنک‌کننده به سه نوع تقسیم می‌شوند، هر یک از این انواع ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در زیر به توضیح هر یک از این مدل‌ها پرداخته‌ایم:

  • قطره‌گیرهای تیغه‌ای (Blade Drift Eliminators)
  • قطره‌گیرهای لانه‌زنبوری (Honeycomb Drift Eliminators)
  • قطره‌گیرهای فایبرگلاس 

هر یک از این نوع قطره‌گیرها بر اساس شرایط مختلف برج‌های خنک‌کنده و نیازهای خاص طراحی و انتخاب می‌شوند. انتخاب صحیح نوع قطره‌گیر با توجه به شرایط محیطی و سیستم برج می‌تواند به بهره‌وری و کاهش مصرف آب کمک کند. در ادامه به توضیح مختصری از این انواع می پردازیم.

1- قطره گیر تیغه ای (Blade Drift Eliminators)

قطره گیر تیغه‌ای برج خنک کننده عمدتاً در برج‌ خنک کننده مدار بسته تیپ کراس فلو و کانترفلو به کار می‌رود. این نوع قطره گیر از متریال‌های پلیمری مانند PVC و PP (پلی پروپیلن) تولید می‌شود.

قطره گیر تیغه‌ای در واقع از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول شامل تیغه‌هاست که در یک فاصله معین به شکل مشبک و متقاطع در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. این تیغه‌ها به شکل مشبک و تخلیه‌های متقاطعی دارند.

بخش دوم قطره گیر تیغه‌ای شامل دو عدد گیره نگهدارنده است که یکی در هر طرف تیغه‌ها قرار دارد. این گیره‌ها به تیغه‌ها چسبیده و آن‌ها را در کنار یکدیگر ثابت می‌کنند. قطره گیر تیغه‌ای از نظر شکل ظاهری به دو نوع قطره گیر تیغه‌ای تقسیم می شود که عبارتند از:

  • یک کوهان
  • دو کوهان

 

در قطره گیر تیغه‌ای یک کوهان، تیغه‌ها به صورت مشبک و تخلیه‌های متقاطعی دارند و به یک طرف انحراف دارند. اما در قطره گیر تیغه‌ای دو کوهان، تیغه‌ها به دو طرف انحراف دارند و به شکل مشبک و تخلیه‌های متقاطعی دوبلان دارند.

انتخاب بین این دو نوع قطره گیر تیغه‌ای به شرایط مختلف برج خنک کننده و میزان کاهش هدررفت آب وابسته است. همچنین، متریال مورد استفاده و ابعاد تیغه‌ها نیز تاثیرگذار بر عملکرد قطره گیر تیغه‌ای است.

2- قطره گیر لانه زنبوری (Honeycomb Drift Eliminators)

قطره گیر لانه زنبوری

 

قطره گیرهای لانه زنبوری (Cellular Drift Eliminator) عمدتاً در برج‌های خنک کننده مکعبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع قطره گیرها به نام “لانه زنبوری” به دلیل ساختار سلولی‌شان و شکل ظاهری شش‌گوشه آنها شناخته می‌شوند. قطره گیر لانه زنبوری بر اساس میزان پلی‌اورتان موجود در گرانول به سه گرید تقسیم می‌شوند:

  • قطره گیر لانه زنبوری گرید 1: از 60 درصد پلی‌اورتان و گرانول سفید تولید می‌شود. این نوع دارای انعطاف بیشتر و طول عمر بیشتری است.

  • قطره گیر لانه زنبوری گرید 2: از 20 درصد پلی‌اورتان و با رنگ طوسی ساخته می‌شود. این نوع تحمل دمایی خوبی دارد (میان 55 تا 60 درجه سانتیگراد) و در برابر اشعه خورشید مقاومت دارد. از آن به عنوان چکه گیر برج خنک کننده مدار باز و هیبریدی استفاده می‌شود.
  • قطره گیر لانه زنبوری گرید 3: این نوع، بدون پلی‌اورتان و با رنگ مشکی تولید می‌شود. از نظر ساختار، بسیار شکننده و ضربه پذیر است و مقاومت دمایی پایینی دارد. برای استفاده در برج‌های خنک‌کننده مدارباز در مکان‌هایی که از نور خورشید دور هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

انتخاب میان این گریدها بستگی به شرایط محیطی و نیازهای خاص برج خنک‌کنده دارد. همچنین باید در طراحی و نصب قطره گیرها به مواردی نظیر افت فشار و مکان نصب آنها توجه ویژه شود.

3- قطره گیر فایبرگلاس پره ای

قطره گیرهای فایبرگلاس پره‌ای دارای ظاهری شبیه به پره هستند و عموماً از موادی نظیر فایبرگلاس یا پلی‌پروپیلن ساخته می‌شوند. این نوع قطره گیر به خصوص در برج‌های خنک‌کننده مخروطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نصب این قطره گیرها بسیار آسان است و اغلب در بالای لوله‌های خروجی اسپرینکلر نصب می‌شوند. این تعبیه ساده‌تر به نصب و کاربری راحت‌تر آنها ادامه می‌دهد. به علاوه، به دلیل ساختار پره‌ای آنها، این قطره گیرها به خوبی قطرات آب را که از برج خنک‌کن خارج می‌شوند، به دام می‌اندازند و از ورود آنها به سیستم جلوگیری می‌کنند.

بهترین قطره گیر برای برج خنک کننده کدام است؟

بهترین قطره گیر برای برج خنک کننده (1)

 

می‌توانید از هر دو نوع “قطره گیر برج خنک‌ کننده”، یعنی چکه‌ گیر لانه‌زنبوری و قطره گیر تیغه‌ای، در دستگاه خنک کننده خود استفاده کنید. انتخاب مناسب بین این دو نوع قطره گیر وابسته به شرایط محیطی خاص و تجربه کاری شما است. هر دو از این انواع قطره گیر به کاهش هدررفت آب کمک می‌کنند و مؤثر هستند.

 برای تعیین نوع قطره گیر مناسب، باید عواملی همچون شرایط آبی، محیط نصب، و نیازهای خاص دستگاه خنک‌کننده خود را در نظر بگیرید. همچنین، نکته مهم دیگر انتخاب متعادل و مناسب باشد تا هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ صرفه‌جویی اقتصادی منطبق با نیازهای شما باشد.

با توجه به توضیحات و معرفی انواع قطره گیرها، می‌توانید با کارشناسان فنی تنام سپاهان مشورت کرده و تصمیم بهتری برای انتخاب قطره گیر مناسب برای دستگاه خنک‌کننده خود بگیرید.

نحوه انتخاب قطره گیر مناسب برای برج خنک کننده

انتخاب قطره‌گیر مناسب برای برج خنک‌کننده به عوامل مختلفی بستگی دارد. در اینجا چند مورد وجود دارد که می تواند به شما در انتخاب قطره گیر مناسب کمک کند:

  1. نوع برج خنک کننده: انتخاب قطره‌گیر به بسته یا باز بودن برج خنک‌کننده و همچنین طراحی و پیکربندی خاص برج بستگی دارد.
  2. شرایط عملیاتی: دما، فشار، جریان هوا و کیفیت آب ورودی به برج خنک کننده بر نوع قطره گیر مورد نیاز تاثیر می گذارد.
  3. میزان دریفت مجاز: شما باید تعیین کنید که چه مقدار رانش یا اسپری قطرات آب مجاز است. این بستگی به استانداردهای زیست محیطی و اهداف بهره وری عملیاتی دارد.
  4. کارایی حذف دریفت: قطره گیر ها با عملکردهای مختلفی طراحی شده اند. قطره گیر باید انتخاب شود که میزان رانش را تا حد استانداردهای تعیین شده کاهش دهد.
  5.  مواد ساخت: انتخاب مواد برای قطره‌گیر مهم است. مواد باید در برابر خوردگی و سایش مقاوم باشند و اثرات دما و مواد شیمیایی آب را کنترل کنند.
  6. هزینه های نصب و نگهداری: هزینه های نصب، نگهداری و تعویض قطره گیر نیز باید در نظر گرفته شود.
  7. اندازه و ابعاد: قطره‌گیر باید به‌طور مناسبی طراحی شده باشد که برج خنک‌کننده را بدون به خطر انداختن عملکرد برج تنظیم کند.
  8. استانداردها و مقررات: شما باید اطمینان حاصل کنید که انتخاب جمع کننده قطره با استانداردها و مقررات محلی و صنعتی مطابقت دارد.

 

برای انتخاب بهترین قطره گیر مورد استفاده با مشاوره کارشناسان و  تولیدکنندگان برج خنک کننده و قطره گیر می توانید انتخاب بهتری داشته باشید. این کارشناسان می توانند به شما در انتخاب بهترین نوع  قطره‌گیر بر اساس نیازهای خاص و شرایط کاری خود کمک کنند.

چه موقع باید قطره گیرها را تمیز کرد یا تعویض نمود؟

تمیز کردن و تعویض قطره‌گیر برج خنک کننده در صورت تجمع رسوب و آلودگی، مشاهده آسیب فیزیکی، کاهش کارایی یا بر اساس بازرسی های دوره ای که ممکن است سالانه باشد، مورد نیاز است. علاوه بر این، تغییر در شرایط عملیاتی یا توصیه های سازنده ممکن است نیاز به بررسی چکه گیر را افزایش دهد.

تمیز کردن معمولاً با استفاده از فشار آب، بخار، یا مواد شیمیایی انجام می‌شود و زمانی که تخریب یا کاهش عملکرد شدید باشد، تعویض آن ضروری است. برای مشاوره و دستورالعمل های دقیق، توصیه می شود با دستورالعمل های سازنده یا متخصصان تعمیر و نگهداری مشورت کنید.

قیمت قطره گیر برج خنک کننده

قیمت قطره گیر برج خنک کننده به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل نوع قطره گیر (لانه‌زنبوری یا تیغه‌ای)، جنس مصرفی برای ساخت قطره گیر، وزن قطره گیر، قیمت مواد اولیه نظیر گرانول و پلی‌پروپیلن، سطح مقطع و ضخامت قطره گیر، ابعاد آن، و ظرفیت برج خنک کننده می‌شوند.

توجه داشته باشید که انتخاب نوع قطره گیر باید با توجه به محل نصب برج خنک کننده و نیازهای خاص دستگاه‌های خنک کننده شما صورت گیرد. انتخاب نوع قطره گیر با کیفیت و کارایی مناسب می‌تواند به افزایش طول عمر برج خنک کننده و افزایش راندمان آن کمک کند. بهترین انتخاب، همیشه انتخاب متعادلی است که هم از لحاظ کیفیت، هم از لحاظ صرفه‌جویی اقتصادی مناسب باشد.

همچنین، باید به خاطر داشت که قطره گیرهای تیغه‌ای معمولاً از قطره گیرهای لانه زنبوری گران‌تر هستند. در نهایت، باید به تغییرات قیمت‌ها باتوجه به تغییرات بازار و هزینه مواد اولیه نیز توجه کنید. می‌توانید جهت دریافت مشخصات انواع قطره گیر و استعلام قیمت قطره گیر با کارشناسان تنام سپاهان تماس بگیرید و اطلاعات دقیقتری را از آنها دریافت کنید.

جمع بندی

قطره گیرهای برج خنک کننده، برای جلوگیری از خروج قطرات آب از برج همراه با جریان هوا و از دست دادن آب نصب می شوند. این قسمت از تجهیزات برای متوقف کردن و جمع آوری قطرات آبی که فن می تواند آنها را بکشد و به محیط اطراف پخش کند، عمل می کند. به این ترتیب قطره گیر باعث افزایش راندمان برج و بهینه سازی مصرف آب می شود.

سوالات متداول

قطره گیر برج خنک کننده چیست؟

قطره گیر دستگاهی است که برای کاهش جریان قطرات آب خروجی از برج خنک کننده با جریان هوا طراحی شده است.

استفاده از قطره گیر برای محافظت از محیط زیست، جلوگیری از اتلاف آب و حفظ کیفیت هوای اطراف ضروری است.

 

قطره گیرها با ایجاد مسیرهای پیچیده‌ای که هوا باید از آنها عبور کند، باعث می‌شوند قطرات موجود در هوا به دیواره‌ها برخورد کنند و جمع شوند.

 

نصب قطره گیر می‌تواند کارایی برج خنک کننده را بهبود بخشد، زیرا کاهش دهنده اتلاف آب و افزاینده کارایی تبادل حرارتی است.

 

یک پاسخ

  1. آیا کسی تجربه‌ای در استفاده از قطره گیرهای پلیمری در برج‌های خنک کننده در محیط‌های با دمای بالا دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

“چکیده مقاله”

قطره گیر برج خنک کننده
فهرست

مقالات اخیر

کاربرد لوله مکش پمپ برج خنک کننده

پمپ برج خنک کننده وظیفه حیاتی به گردش درآوردن آب گرم را در سرتاسر سیستم خنک کننده بر عهده دارد تا گرما را از سیستم تبرید یا سایر فرآیندهای صنعتی

پروژه‌های پربازدید